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발해연안 고대신석기 문명과 한민족과의 관계

Subject

The relationship between the Neolithic civilization on the coast of Bohai wan and Korans.

저자 양대언
Author Yang Dae Eon
발행년도 2017
초록 이 글은 중국 발해만 연안의 신석기문명과 한민족과의 관계를 논한 것이
다. 요하(Liao He) 및 대능하(Da Neang He)유역의 요동과 요서지방의 신석기문
화는 내몽골지역의 적봉(赤峰)과 요동의 심양(審陽)지역을 중심으로 이루어졌다. 그
시기는 BC 7000년으로 추산 된다. 중국은 고대문명탐험공정(古代文明探原工程)으
로 세계에서 가장 오래되고 우수한 문명을 가진 국가로 부각 시키려 하고 있다.
BC4500년의 홍산문화(紅山文化-Hong Shan culture)는 초기국가 단계에 진입
되고 있음을 증명하고 있다. 우하량(牛河梁 -Niuheliang) 에서 발굴된 거대한 제단
(祭壇) 여신묘(女神廟) 적석총(蹟石塚)은 초기 문명사회 진입으로 보인다. 이 지역은
원래 동이족(東夷)이 이룩한 문화로 인정 되어왔다.

그러나 중원 문화보다 2000여년이나 앞서면서도 정교 하고 찬란한 문화를 이룩한
이 문명을 중국은 중국의 원류 문화로 편입시키고 그리고 동이족을 황제(黃帝)의 후
예로 만들어 놓았다. 그러나 소위 요하 문명을 이룩한 장본인들은 동이제족이며 한
민족의 조상인 예맥(濊貊)의 후예들과도 깊은 관련이 있다는 데는 이론의 여지가 없
다. 더구나 이 문명의 일부인 소하연문화(小河沿)나 하가점하층문화(夏家店下層)지
역은 단군조선이 위치했던 지역이라고 하는 학계의 정설이다.

그런데 이 지역에서 요하문명의 핵심문화인 홍산 문화를 최초 발견하는 데는 1906
년 이후 일본인들에 의하여 조사가 되고 연구되었다. 여기에 이 문명의 주류의 후예
인 한국은 이 문명과 멀어지고 있다.

따라서 환단고기(桓檀古記)를 통하여 연관성을 찾아내어 이 문명에 대한 인식을 새
롭게 정립되어야 한다. 그리고 발해만을 중심으로 일어나고 발해만을 통하여 교류
와 전파가 이루어진 발해만 문명은 당연히 발해만 연안 문명이라 이름하는 것이 타
당하다고 본다.
키워드 요하문명(遼河文明). 소하서문화(小西河文化)홍산문화(紅山文化) 우하량유적(牛河梁遺跡)고대문명탐험공정(古代文明探原工程).환단고기(桓檀古記)
Abstract This paper is a study of the relationship between the Neolithic civilization on the Bohai
wan coast and Korans. The Neolithic culture of the Liaodong(遼東)and Liaoxi area(遼西
地方)along the Liao He(遼河)and Dae Neang He(大凌河)basins was formed mainly
around the Chih-feng(赤峰)of the inner Mongolia and the Shenyang(沈陽) of the
Liaodong area. It is estimated to the be about 7,000years BC. Chia has tried to show that
it is the best civilized country in the world with the Ancient Civilization Exploration
Project(gu dai wen ming tan yuan gong cheng-古代文明探源工程).
The Hongshan culture(紅山文化)of about 4,500 BC is entering the early stage of the
nation. It is seen as a beginning civilization by the huge sanctuary(祭壇), the tomb of the
goddess(女神墓),and the stone mound tomb(積石塚)found in the Niuheliang yiji(牛河
梁). The area has been originaly recognized as a culture of Dongyizu(東夷族) However,
China has embraced the Hongshan Culture, which achieved a sophisticated and brillant
2,000 years ahead of the Zhongyuan Culture(中原文化), as China’s culture of origin. Also
the Dongyizu became the descendants of the emperor. But it is Dongyizu and the
descendants of Yemaekzu(濊貊族)that is the ancestors of the Koreans(韓民族)who led the
LiaoHe Civilization(遼河文明). In addition, it is the orthodoxy of academia that the area
of the Xiaoheyan culture(小河沿文化)and Xiajiadian xia ceng wen hua culture(夏家店下層
文化)which was part of the Liao he civilization was indeed where Dangunjoseon(檀君朝
鮮) was established. This Hongshan culture was investigated and studied by the Japanese
in 1906 and has been studied exclusively by China since 1945. Even though it was the
mainstream of the Hongshan culture, Korea has become lncreasingly distant from the
culture. Therefore, a new understanding of the Liao he culture, which is carried out
through Handangogi(桓檀古記), should be established. It seems only reasonable that the
Bohai Wan Civilizatio, which took place around Bohai Wan and was exchanged and
spread through the Bohai Wan, is named as Bohai Wan Coastal Civilization.

Key Word:
Liao He Civilization, xiao xi culture, Hong shan culture, Niuheliang yiji
Gu dai wen ming tan yuan gong cheng, Handangogi
Keywords Liao He Civilization, xiao xi culture, Hong shan culture, Niuheliang yiji Gu dai wen ming tan yuan gong cheng, Handangogi
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