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원천석이 『삼성기』저자 원동중이라는 견해에 대한 연구

Subject

The possiblity that Won Cheon-seok is Won Dong-jung, the Author of the Samseonggi - Won Cheon-seok’s Perception of History -

저자 노종상
Author Roh Jongsang
발행년도 2015
초록 1911년에 『환단고기』가 처음 세상에 모습을 드러낸 이후, 『환단고기』에
묶인 다섯 권의 사서 가운데『삼성기』 상·하 두 권의 저자(안함로ㆍ원동중)는 최대
미스터리 중의 하나였다. 최근에 원동중이 '고려 말 지방지식인이자 은일의 인사'인
원천석이라는 지적이 있었다. 이 논문의 목적은 원천석의 역사인식을 밝히는 것이
지만, 또한 『삼성기』 하권의 저자 원동중이 과연 원천석인가, 하는 점을 해명하는
것이다. 연구방법으로서 이 논문은 뤼시엥 골드만Lucien Goldman의 ‘두 사람이
함께 책상 들기’를 염두에 두고 있다.

먼저 원천석과 이암, 원천석과 범장을 비교, 검토하였다. 이암은 고려 말 수문하시
중을 지낸 고관이다. 『단군세기』의 저자인(삽입) 그는 ‘동방 한민족의 역사를 신교
사관神敎史觀으로 저술한, 신교사관의 정립자’다. 원천석은 여러 경로를 통해 이암과
운명적으로 연결되어 있다. 물론 이암으로부터 많은 영향을 받았다.

다음은 원천석과 범장을 비교, 검토하였다. 범장은 조선 건국을 반대한 두문동 72
현 중의 한 명이다. 『북부여기』의 저자인 그는 기본적으로 유학자이지만, 우리 민족
고유의 신교사관을 바탕에 깔고 있는 인물이다. 원천석과 범장은 벗이자 동지관계
이다. 또한 두 사람은 『화해사전』의 공동저자로서 사상적으로 교류하고 있었다.
원천석은 기본적으로 유학자이다. 그는 불교와 도교를 인정하고, 이해하고, 그 사
상을 실천하였다. 그의 종교관 내지 세계관은 삼교일리론三敎一理論으로 요약될 수
있다. 유교와 불교, 도교가 주장하는 것은 각자 다르지만 그 이치는 하나로서 같다는
것이다. 원천석의 삼교사상三敎思想은 삼국시대 이후 전해져 내려온 우리 민족 고유
의 신교사상을 관통해 온 사상이다. 원천석은 단군과 단군조선(고조선)의 실재를 인
정했다. 그리고 단군조선의 이념이 『천부경』사상이라고 주장했다. 그의 역사인식
에는 천부경사상이 기초하고 있다.

이암과 범장은 천보산에서 소전거사로부터 우리 상고사에 관한 비기秘記를 전해
받았다. 이에 영향을 받은 이암은 신교사관을 바탕으로 『단군세기』를 저술하였다.
범장은 『북부여기』를 저술하였다. 두 사서는 『환단고기』에 나란히 묶여져 있다. 원
천석은 두 사서는 물론 두 사서의 저자로부터 많은 영향을 받았던 것으로 확인된다.
또한 그는 ‘여러 군자들이 남겨놓은 비전秘傳'을 가지고 있었다. 그는 그 비전을 바탕
으로 우리 고대사는 물론 고려시대까지를 기록한『야록野錄』을 저술했다. 학계에서
는 이미 원천석과 원동중이 동일인물이라는 지적이 있었다. 원천석의 교유(영향)관
계, 그가 남긴 시, 그가 남긴 구술 기록 등을 다각도로 분석한 결과,『삼성기』저자
원동중일 가능성이 있다는 것이 본고의 결론이다.
키워드 원동중, 원천석, 『삼성기』, 이암, 범장, 삼교일리론三敎一理論, 신교사관 神敎史觀.
Abstract Ever since the Hwandangogi was first known to the public in 1911, the authors of the
Samseonggi (Anhamro and Won Dong-jung), one of the five history books comprising
the Hwandangogi, have remained one of the biggest mysteries. This study is on Won
Dong-jung, an author of the Samseonggi.
Recently an argument has been presented that Won Dong-jung is the same person as
Won Cheon-seok, a recluse at the close of the Goryeo dynasty. The main purpose of this
study is to clarify whether or not Won Cheon-seok is actually Won Dong-jung who wrote
the Samseonggi. This study has adopted Lucien Goldmann’s way of “two people pick up
a table.” In fact, it is difficult to confirm the detailed whereabouts of Won Dong-jung or
Won Cheon-seok at the present time because few records of them remain. Despite that,
this study makes a new attempt to discuss what the existing studies have not dealt with on
Won Cheon-seok.
To begin with, this study compared and examined Won Cheon-seok and Yi Am, and
Won Cheon-seok and Beom Jang, respectively. Yi Am was a high-ranking official, serving
as Sumunhasijung (vice prime minister) at the close of the Goryeo dynasty. He
established a view of history based on the Spirit Teaching, writing on the history of the
Korean people in East Asia from the Spirit Teaching’s standpoint. Won Cheon-seok was
related to Yi Am in several ways and was also greatly influenced by him. Beom Jang was
one of the 72 members of the Dumundong group which kept loyalty to the Goryeo
Dynasty even after its fall, opposing the foundation of Joseon. Beom Jang was a scholar of
Neo-Confucianism basically, but he also held Korean traditional view of history based on
the Spirit Teaching. Won Cheon-seok and Beom Jang were friends and exchanged their
ideas as the co-authors of the Hwahaesajeon. Basically a Confucian scholar, Won
Cheon-seok also recognized, understood and practiced the thoughts of Buddhism and
Taoism. His religious view or view of the world can be summarized as the theory of three
teachings-one principle, which signifies that the three teachings of Confucianism,
Buddhism, and Taoism have different contentions but share the same logic. Such a
thought of his is the core of the Korean traditional thought of the Spirit Teaching which
has been passed down ever since the Three Kingdoms period. Won Cheon-seok
acknowledged the existence of Dangun and Dangun Joseon. And he argued that the
philosophy of Dangun Joseon was the thought expressed in the Scripture of Heavenly
Code, which was also the basis of his perception of history.
Yi Am and Beom Jang received esoteric writings on early ancient history of Korea from
a recluse scholar called Sojeon while staying at Cheonbosan Mountain. Influenced by
these writings, Yi Am wrote the Dangunsegi from the historical standpoint of the Spirit
Teaching. Beom Jang wrote the Bukbuyeogi, and it follows right after the Dangunsegi in
the Hwandangogi. Won Cheon-seok was influenced by Yi Am’s Dangunsegi and had
various esoteric records left by many learned men. Based on those records, he wrote the
Yarok, covering Korean history from the early antiquity through the Goryeo Dynasty.
The first part of the Yarok is assumed to be the Samseonggi. Actually, there have been some
arguments, in the academic circle, that Won Cheon-seok and Won Dong-jung were the
same person. Judging from various angles including the people with whom Won
Cheon-seok exchanged opinions, his poems and records of his oral statements, it is
possible to conclude that Won Cheon-seok would be Won Dong-jung, an author of the
Samseonggi.
Key-words : Won Dong-jung, Won Cheon-seok, Samseonggi, Yi Am, Beom Jang,, the
theory of three teachings-one principle(三敎一理論), the historical standpoint of the
Spirit Teaching(神敎史觀)
Keywords Won Dong-jung, Won Cheon-seok, Samseonggi, Yi Am, Beom Jang,, the theory of three teachings-one principle(三敎一理論), the historical standpoint of the Spirit Teaching(神敎史觀)
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