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제목 [국문]

太一의 意味에 대한 종합적 考察

Subject

Consideration of the meaning of Taeil(太一)

저자 윤창열
Author Yun Changyeol
발행년도 2017
초록 '환단고기'를 관통하고 있는 핵심 신학과 철학이 天一, 地一, 太一이다. 천
일은 主造化하고 地一은 主敎化하고 太一은 主治化함으로 天地人의 순서로 보나 造
敎治의 순서로 보나 太一은 역사 속에서 출현하는 미래적이고 인간적인 개념이다.
桓國 倍達 朝鮮의 三聖祖 시대의 사람들은 參佺修戒하고 佺戒爲業하여 마음속의 광
명을 열어 天地와 하나 되는 완전한 인간(佺)이 되는 목표를 추구하였는데 이것이
바로 太一 인간이 되는 것이었다. 환단고기에서 “大一其極이 是名良氣라” 하여 창조
의 근원으로써 太一을 記하고 이를 良氣라 하였다. 이처럼 太一은 2가지 의미가 있는
데 창조의 근원으로서의 太一은 Great One으로 근원적, 창조적, 統體的, 과거적,
자연적 의미가 있고 인간완성을 의미하는 太一은 Great Oneness로 인간적, 개체
적, 후천적, 미래적인 의미가 있다. 중국의 고전인 '莊子', '呂氏春秋', '荀子' '淮
南子', '禮記', '史記', '漢書', '太乙金華宗旨' 등에 太一이란 말이 나오고 1993년
에 출토된 郭店楚墓의 竹簡에도 太一生水라는 말이 언급되어 있다. 이들의 用例는
주로 창조의 근원을 의미하여 道, 元神, 元氣, 太古時代 등으로 해석할 수 있다. 또한
太一은 북극성, 太一星, 神名으로도 쓰이고 있다. 중국 사람들은 太一神으로 太乙救
苦天尊을 숭봉하였는데 이는 중생의 고통을 풀어주고 구원해주는 대자대비하신 天
尊神이다. 중국西安에 있는 靑華宮은 太乙救苦天尊을 모시는 太乙祖庭이다. 또 인간
의 몸속에는 사람의 생명을 주관하는 大君의 역할을 하는 가장 존귀한 太乙神이 있
다. 한 무제가 終南山에 太乙眞人廟(후세의 太乙宮)를 세워 太一神을 제사한 이후 終
南山을 太一山으로 불렀고 이곳에는 지금 太乙宮鎭의 명칭이 남아있으며 太乙宮을
복원해 놓았다. 이외에 太一의 명칭이 들어간 것으로는 “術數名, 북두칠성 第九 內弼
星인 天蓬星의 神名, 右目의 神名, 도교교파의 하나인 太乙敎, 도관의 명칭인 太一觀,
成湯王의 號, 궁궐의 명칭, 한약처방명, 經穴의 명칭, 약물의 명칭인 太一餘糧, 운기
상합의 명칭인 太一天符등이 있다.
키워드 환단고기, 太一, 道, 元神, 元氣, 太一生水, 北辰, 太一游宮, 太乙救苦天尊, 太乙神, 太乙山, 太乙眞人
Abstract The core theology and philosophy that penetrates “Hwandangogi(桓檀古記)” is chunil
(天一), jiil(地一), and taeil(太一). Chunil(天一) is taking charge of creation, jiil(地一) is
advocating teaching, and taeil(太一) is insisting on reigning. In the order of
Heaven-Earth-Man or Jogyochi(造敎治), taeil(太一) is a futuristic and human concept
emerging from history. In the Three Fathers (Hwanin(桓因), Hwanung(桓雄), and
Dangun(檀君)) era of Hwanguk(桓國) Baedal(倍達) Joseon(朝鮮), people pursued
opening a new light within their mind and becoming a complete man (Jeon, 佺) connected
with heaven and earth, by undergoing Jeon’s spiritual training and making it an everyday
rule to practice its precepts, which is to become a taeil(太一) man. “Hwandangogi(桓檀古
記)” says, “The utmost sense of taeil is yang energy”, meaning the origins of creation lies
in taeil(太一). As such, taeil(太一) has two different meanings: as the origins of creation,
it is the great one which is original, creative, bodily, past and natural; and as the
completion of human, it is the great openness which means human, individual, acquired,
and futuristic. In the Chinese classical “Zhangzia(莊子)”, “Lüshi Chun Qiu (呂氏春秋)”,
“Xunzi(荀子)”, “The Huainanzi(淮南子)”, “Liji(禮記)”, “Shiji(史記)”, “Hanshu(漢書)”
and “Taeulgeumhwajongji(太乙金華宗旨)”, the word taeil(太一) is mentioned, and the
bamboo slips of Gwakjeomchomyo(郭店楚墓) excavated in 1993 said that taeil(太一) gave
birth to the water. Here, taeil(太一) is mainly referred to as the origins of creation and can
be interpreted as Taoism, the original god, the original energy, and the ancient times.
Also, taeil(太一) is used as the name of Polaris, Taeil-star, and the god. The Chinese people
worshiped Taeulgugochunjon(太乙救苦天尊) as the taeil god(太一神) which is a godless
god relieving and saving the suffering of people. The Qinghua Palace(靑華宮) in Xi’an,
China, is a court that serves as a base for the taeul god. In addition, there is a taeul god in
the human body, the most honorable god that plays the role of governing the life of a
person. After Emperor Wu of Han(漢武帝) established the grave of Taeuljinin(太乙眞人
廟) (a shrine to Taeuljinin) and held a ancestral rite the taeil god, Mt. Jongnam(終南山)
was called Mt. Taeil(太一山) where Taeul Palace Jin(太乙宮鎭) (Jin is an administrative
district like myeon in Korea) is still used and Taeil Palace(太乙宮) is restored. In addition,
the name of taeil(太乙) is used for religious tricks, Chunbong-star(天蓬星), god of right
eye, Taeulgyo(太乙敎) as one of the Taoist sect, Taeilgwan as an offfice for the religion,
pen name for King Seongtang(成湯王), the name of the palace, the name of the palace, the
name of prescription of herbal medicine, the name of acupuncture point, the name of
medicine (Taeilyeoryang, 太一餘糧), and the name of combination of five fortunes and six
energies (Taeilchunbu, 太一天符).
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